TylkoHity.pl
THE BRUTALIST

Uciekając z powojennej Europy, wybitny architekt László Toth przybywa do Ameryki, aby odbudować swoje życie. László osiedla się osiedla się w Pensylwanii, gdzie bogaty i wybitny przemysłowiec Harrison Lee Van Buren dostrzega jego talent. Ale władza i dziedzictwo mają swoją cenę...

 

 

 

Brutalistyczna architektura pojawiła się w Wielkiej Brytanii w latach pięćdziesiątych XX wieku, wśród projektów odbudowy powojennej. Minimalistyczne konstrukcje prezentujące gołe elementy, takie jak odsłonięty beton lub cegła, Brutalizm kładzie nacisk na elementy konstrukcyjne nad dekoracyjnym wzornictwem, co widać w pracach Le Corbusiera, Marcela Breuera, Williama Pereiry, Moshe Safdie, Denysa Lasduna oraz Alison i Petera Smithsonów.

 

Corbet i Fastvold zafascynowali się brutalistyczną architekturę ze względu na jej fizyczny i psychologiczny rezonans. „Dla nas powojenna psychologia i powojenna architektura - w tym brutalizm - są ze sobą powiązane, co ożywiamy w filmie poprzez budowę Instytutu, będącego przejawem 30-letniej traumy László Tótha i następstwem dwóch wojen światowych” - mówi Corbet.

 

 „Brutalizm może być surowy, ale jest także monumentalny - te dziwne obiekty, które są kochane i znienawidzone w równym stopniu potrzebują czasu, aby być docenionymi, ponieważ ludzie nie mogą ich zrozumieć w danym momencie. Dla mnie odzwierciedlają  doświadczenia imigrantów - a brutalizm to styl architektury, który został stworzony głównie przez imigrantów. Brutalistyczne budynki aż proszą się o to, aby na nie patrzeć - ale ludzie, którzy je zaprojektowali lub zbudowali, walczyli o swoje prawo do istnienia”.

 

The Brutalist, jego najbardziej obszerne dzieło do tej pory, koncentruje się głównie na połowie wieku w amerykańskim i europejskim życiu - dekadzie następującej bezpośrednio po dwóch wojnach światowych. „To okres, który zawsze mnie fascynował, przede wszystkim ze względu na sposób, w jaki powojenna psychologia wywarła niezwykły wpływ na powojenną architekturę” - mówi Corbet. „Coś, co łączy wszystkie trzy moje filmy, to fakt, że w dużej mierze dotyczą one cykliczną naturę historii. Bohaterowie filmu są wpisani w okoliczności, w jakich przyszło im żyć. Film ma wiele do powiedzenia na temat doświadczeń imigrantów w Ameryce i tego, jak amerykański sen zawodzi László i Erzsébet Tóth”.

Tworząc Brutalistę, Corbet konsultował się ze znawcą architektury Jean-Louisem Cohenem, którego prace na temat Le Corbusiera i Franka Gehry'ego są powszechnie szanowane. Odwiedzając go w Princeton, gdzie wykłada, Corbet zapytał Cohena, czy zna prawdziwą postać w historii, która założyła firmę architektoniczną w jednej części świata, tylko po to, by doświadczyć wysiedlenia i wygnania podczas wojny, która zmusiła projektanta do rozpoczęcia od nowa za granicą. Cohen nie potrafił wymienić nikogo, więc Corbet i Fastvold przystąpili do tworzenia fikcyjnych postaci, które stały się László i Erzsébet Tóth. „Historia opowiada o 30 latach z życia architekta, który miał ugruntowaną pozycję przed II wojną światową” - mówi Corbet. „On i jego żona utknęli w grzęzawisku wojny i wyemigrowali osobno do Ameryki - László pod koniec lat 40-tych, a Erzsébet pod koniec lat 50-tych.

 

 

 

"The Brutalist" to przede wszystkim opowieść o László, który próbuje ponownie odnaleźć się w Ameryce po dekadzie rozłąki z żoną”.

Doświadczenia László w Ameryce, choć są wytworem wyobraźni Corbeta i Fastvold, odzwierciedlają doświadczenia kluczowych artystów ruchu brutalistycznego, w tym Louisa Kahna, Miesa van der Rohe, a przede wszystkim urodzonego na Węgrzech Marcela Breuera, który zaprojektował Whitney Museum w Nowym Jorku.

 

„Prawda jest taka, że większość wschodnio- lub środkowoeuropejskich żydowskich architektów, którzy mieszkali w Europie podczas wojny, nie przeżyła” - mówi Corbet. „W przypadku Breuera był on uznanym naukowcem, który został zaproszony do współpracy z Walterem Gropiusem w Ameryce w 1937 roku”.

Podczas szukania i pisania, Corbet i Fastvold zainteresowali się relacjami Breuera z żoną - nie wspominając o jego niestabilnych relacjach z krytykami, którzy często byli bezlitośni wobec jego pracy zarówno w Europie, jak i Ameryce. „W drugiej części swojego życia Breuer nie był szczególnie znanym architektem” - mówi Corbet. „Teraz jest uważany za jednego z najlepszych architektów XX wieku”.

"The Brutalist" to opowieść o tym, jak amerykański sen staje się toksyczny po tym, jak László spotyka i akceptuje patronat bogatego przemysłowca Harrisona Lee Van Burena w zamian za zbudowanie budowli na rozległej posiadłości oligarchy w Pensylwanii. W trakcie filmu budynek ten staje się świadectwem geniuszu Tótha

"The Brutalist" na ekranach kin 31 stycznia 2025r.

KULISY PRODUKCJI DOKUMENTU "OSTATNIA PODRÓŻ"
BOB MARLEY
TYLKO NIE TY REALIZOWANE W SYDNEY
KUNG FU PANDA 4
POGROMCY DUCHÓW. NOWA ODSŁONA
Cookies:
Korzystanie z witryny internetowej www.tylkohity.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji znajduje się w polityce plików cookie.
Zarządzaj ciasteczkami
  • Pliki "cookies"

    Czym są pliki „cookies”.

    Podobnie jak większość witryn internetowych i nasza witryna korzysta z plików „Cookies”. Są to małe pliki tekstowe zawierające ciąg znaków, które serwer wysyła na Twój komputer stacjonarny, tablet lub telefon komórkowy przy każdej wizycie na stronie internetowej. Ciasteczka przechowywane są na Twoim komputerze, a serwer otrzymuje je za każdym razem, kiedy odwiedzasz stronę. Większość witryn internetowych używa tej technologii w celu zaprezentowania lepszej oferty usług, personalizacji doświadczenia użytkownika lub po prostu w celach statystycznych.

  • Ściśle niezbędne

    Ściśle niezbędne pliki “cookie”

    Pliki te są konieczne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony i nie mogą zostać wyłączone w naszym systemie. Zazwyczaj aktywowane są jedynie w odpowiedzi na działania podejmowane przez użytkownika na stronie, co sprowadza się do żądania realizacji usługi, na przykład ustawienia preferencji dotyczących prywatności, logowania do systemu lub wypełniania formularzy. Użytkownik może zablokować te pliki lub też włączyć powiadomienia o tych plikach w ustawieniach swojej przeglądarki. Należy jednak liczyć z się tym, iż pewne funkcjonalności strony mogą zostać ograniczone.

    Używane ciasteczka:

  • Analityczne pliki „cookie”

    Analityczne pliki „cookie”

    Pliki wykorzystywane są do celów statystycznych i umożliwiają prowadzenie licznika odwiedzin stron oraz źródeł ruchu w celu pomiaru i podniesienia wydajności działania strony. Dzięki tym plikom jesteśmy w stanie określić, które strony są najbardziej, a które najmniej popularne, a także zobaczyć, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po witrynie. Dane zbierane przez ciasteczka analityczne są danymi zbiorczymi i w związku z tym są całkowicie anonimowe. Wyłączenie tych ciasteczek uniemożliwi nam określenie kiedy użytkownik odwiedził stronę.

    Używane ciasteczka:

  • Funkcjonalne

    Funkcjonalne pliki „cookie”

    Pliki te pozwalają zapewnić lepszą funkcjonalność i dostosowanie do preferencji użytkownika, na przykład treści wideo. Możemy ustawić je za pośrednictwem dostawcy zewnętrznego, którego usługi uwzględniamy na naszych stronach. Wyłączenie tych ciasteczek może ograniczyć niektóre lub wszystkie powyższe funkcjonalności.

    Używane ciasteczka:

  • Do targetowania reklam

    Pliki „cookie” do targetowania reklam

    Pliki ustawiane przez naszych partnerów reklamowych. Mogą być wykorzystywane przez nich do tworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania właściwych reklam na innych stronach internetowych. Pliki te identyfikują przeglądarkę i urządzenie użytkownika. Deaktywacja tych ciasteczek spowoduje, że użytkownik nie będzie widział naszych ukierunkowanych reklam wyświetlanych na innych odwiedzanych przez siebie stronach.

    Używane ciasteczka: