TylkoHity.pl
Aby obejrzeć wideo należy włączyć funkcyjne ciasteczka (ikona w lewym dolnym rogu strony).

Truposze nie umierają
(Dead Don't Die)

Premiera: 26 lipca 2019
O filmie

W sennym miasteczku Centerville coś nie gra. Wielki księżyc wisi jakby niżej niż zwykle, godziny dnia przychodzą niespodziewanie, a zwierzęta zachowują się tak, jak nie zachowywały się wcześniej. I nikt nie wie dlaczego. Doniesienia mediów są złowieszcze, naukowcy wydają się skonfundowani. Ale nikt nie przewiduje tego, co za chwilę spotka Centerville – umarli nie umarli. Wstają z grobów i brutalnie polują na żywych. Mieszkańcy miasta muszą walczyć o przetrwanie.

W nowym filmie Jima Jarmuscha zobaczymy m.in. Tildę Swinton, Billa Murray’a, Chloe Sevigny, Adama Drivera i Selenę Gomez.

Tematy
Czy wiesz, że...
  • Nowy film Jima Jarmuscha, utytułowanego scenarzysty i reżysera („Paterson”, „Truposz”, „Tylko kochankowie przeżyją”) to komediowy horror, w którym zobaczymy gwiazdy współpracujące z Jarmuschem często (Bill Murray, Adam Driver, Chloë Sevigny, Tilda Swinton, Iggy Pop, Steve Buscemi, Tom Waits) oraz nowych aktorów (Selena Gomez, Danny Glover, Caleb Landry Jones, Carol Kane). Ale atak zombie to tak naprawdę punkt wyjścia do ukazania współczesnych złych przyzwyczajeń ludzi na całym świecie.
  • Jarmusch, w swoim niepodrabialnym stylu, zabiera nas na spotkanie ze swoistą apokalipsą zombie. I robi to – jak zawsze on – z przymrużeniem oka. „Truposze nie umierają” to dziesiąty film Jarmuscha oklaskiwany na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.
  • - Wydarzenia, jakie zobaczymy w filmie, dzieją się w rzeczywistości alternatywnej, ale każdy widz z łatwością dostrzeże ich niezwykłą aktualność – mówi producent Joshua Astrachan – To, że umarli wstają z grobów, nie jest dziełem przypadku. Ziemia jest wyniszczona, lodowce topnieją, Księżyc świeci za dnia, Słońce możemy zobaczyć nocą. To dlatego umarli powracają.
  • - Tak naprawdę zombie żyją pośród nas – mówi Tilda Swinton, która spotkała się z Jarmuschem na planie po raz czwarty, tym razem wcielając się w postać Zeldy Winston, właścicielki zakładu pogrzebowego – Mamy zombie uzależnionych od smartfonów, fashion-zombie, jakie tylko możecie sobie wyobrazić. Jest tyle powodów, dla których nie dostrzegamy świata, zamknięci w naszych przyzwyczajeniach.
  • Larry Fessenden, kultowy twórca horrorów, który pojawia się w filmie jako Danny Perkins, właściciel motelu: – Filmy Jima zawsze błyszczą niezwykłymi epizodami, on potrafi dostrzec nasze małe grzeszki, nasze subtelności, osobliwości. A jeśli dodać do tego zombie, otrzymujemy nieco niegrzeczny koktajl osobowości. Jest tu mnóstwo przemocy, ale i melancholii, z której słynie Jim. On zawsze pracuje tak, że właściwie nie da się określić gatunku filmu, który nakręcił.
  • Na pomysł filmu o zombie Jarmusch wpadł kilka lat temu, zanim jeszcze powstał jego znakomity „Paterson”. Artysta słynie z mieszania gatunków, zabawy formą, by wspomnieć chociażby jego psychodeliczny western „Truposz”, samurajsko-gangsterską mieszankę „Ghost Dog: Droga samuraja”, egzystencjalne kino akcji „The Limits of Control”, wariację na temat komedii romantycznej w „Broken Flowers” czy wreszcie artystyczną komedię z wampirami w rolach głównych („Tylko kochankowie przeżyją”). Teraz postanowił odcisnąć swój niepodrabialny ślad na gatunku, który moglibyśmy nazwać „filmami o zombie” (w samym 2014 roku powstało nie mniej niż 55 filmów, programów telewizyjnych poświęconych zombie). – Każda historia o zombie jest w pewnym sensie metaforyczna, ponieważ zombie to także ludzie, umarli, ale ludzie. Nie są jak wampiry. Zombie są konfrontacyjne, bowiem są ludźmi bez dusz – mówi Jarmusch.
  • Podczas prac nad dokumentem na temat Iggy’ego Popa („Gimme Danger”), którego zresztą zobaczymy w „Truposze nie umierają” w postaci zombie uzależnionego od kawy, Jarmusch spostrzegł ludzi, których nazwał „komórkowymi zombie” – a to dlatego, że właściwie nie odrywali się od smartfonów. To zainspirowało go do dalszych poszukiwań. – A co jeśli umarli wracają na Ziemię, pragnąc tego, czego pragnęli za życia? – zastanawia się twórca.
  • - Wszyscy jesteśmy przywiązani do rzeczy, każdy z nas jest w jakimś sensie zombie, jest od czegoś uzależniony. Nie zdziwiłbym się, gdybyśmy wracając po śmierci na Ziemię, pragnęli tego, co kochaliśmy za życia – mówi Carter Logan, producent. – Jim dawno nie pracował nad komedią. Tym razem używa horroru, by wyśmiać absurdy naszej codzienności
  • - Wszystkie filmy o zombie są tak naprawdę filmami o żywych, dlatego je tak kochamy – mówi Tilda Swinton – Wszystkie są o katastrofie. Większości ludzi na świecie wydaje się, że gorzej być nie może, ale za chwilę okazuje się, że może. Że może być znacznie gorzej – i to pokazują te filmy. Za to kochamy filmy o zombie.
  • Jarmusch inspirował się, pracując nad scenariuszem i filmem, klasycznymi dziełami gatunku, włączając „White Zombie” z 1932 roku i „I Walked With a Zombie” z 1943 roku. Ale największym źródłem inspiracji był, co wydaje się oczywiste, szokujący horror z 1968 roku – „Noc żywych trupów” George’a Romero. Uważni widzowie dostrzegą w filmie „Truposze nie umierają” mnóstwo nawiązań do tego klasyka, który powstał przy bardzo niskim budżecie, i nie stał się hitem kinowym. Drugie życie otrzymał, kiedy zaczęto widzieć w nim nie niezależną produkcję, ale alegorię wojny w Wietnamie i walki o prawa człowieka, a później – metaforę kapitalizmu i konsumpcjonizmu. Czarno-biały film Romero powstał za 114 tysięcy dolarów i był pierwszym filmem, w którym pokazano na ekranie jedzenie ludzkiego mięsa.
  • - To znakomity film, który powstał mimo tylu ograniczeń. Umieściłem w moim filmie wiele nawiązań do tego dzieła – mówi Jarmusch. Jednym z nich jest auto prowadzone w filmie Jarmuscha przez Selenę Gomez, takie samo jak w filmie Romero. – W naszym filmie, podobnie jak w sequelu „Nocy żywych trupów” – „Świt żywych trupów” – zombie wracają do miejsc, do których były obsesyjnie przywiązane za życia, by choć jeszcze przez chwilę cieszyć się doczesnością, a tak naprawdę tym, od czego były uzależnione. Bardzo mnie to zainspirowało – Żywiące się mięsem i mózgami zombie, które tak naprawdę są pozbawione woli, są wiedzione instynktem.
Obsada
Tilda Swinton (Zelda Winston)
Bill Murray (Cliff Robertson)
Adam Driver (Ronnie Peterson)
Chloë Sevigny (Mindy Morrison)
Iggy Pop
Do pobrania
Cookies:
Korzystanie z witryny internetowej www.tylkohity.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji znajduje się w polityce plików cookie.
Zarządzaj ciasteczkami
  • Pliki "cookies"

    Czym są pliki „cookies”.

    Podobnie jak większość witryn internetowych i nasza witryna korzysta z plików „Cookies”. Są to małe pliki tekstowe zawierające ciąg znaków, które serwer wysyła na Twój komputer stacjonarny, tablet lub telefon komórkowy przy każdej wizycie na stronie internetowej. Ciasteczka przechowywane są na Twoim komputerze, a serwer otrzymuje je za każdym razem, kiedy odwiedzasz stronę. Większość witryn internetowych używa tej technologii w celu zaprezentowania lepszej oferty usług, personalizacji doświadczenia użytkownika lub po prostu w celach statystycznych.

  • Ściśle niezbędne

    Ściśle niezbędne pliki “cookie”

    Pliki te są konieczne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony i nie mogą zostać wyłączone w naszym systemie. Zazwyczaj aktywowane są jedynie w odpowiedzi na działania podejmowane przez użytkownika na stronie, co sprowadza się do żądania realizacji usługi, na przykład ustawienia preferencji dotyczących prywatności, logowania do systemu lub wypełniania formularzy. Użytkownik może zablokować te pliki lub też włączyć powiadomienia o tych plikach w ustawieniach swojej przeglądarki. Należy jednak liczyć z się tym, iż pewne funkcjonalności strony mogą zostać ograniczone.

    Używane ciasteczka:

  • Analityczne pliki „cookie”

    Analityczne pliki „cookie”

    Pliki wykorzystywane są do celów statystycznych i umożliwiają prowadzenie licznika odwiedzin stron oraz źródeł ruchu w celu pomiaru i podniesienia wydajności działania strony. Dzięki tym plikom jesteśmy w stanie określić, które strony są najbardziej, a które najmniej popularne, a także zobaczyć, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po witrynie. Dane zbierane przez ciasteczka analityczne są danymi zbiorczymi i w związku z tym są całkowicie anonimowe. Wyłączenie tych ciasteczek uniemożliwi nam określenie kiedy użytkownik odwiedził stronę.

    Używane ciasteczka:

  • Funkcjonalne

    Funkcjonalne pliki „cookie”

    Pliki te pozwalają zapewnić lepszą funkcjonalność i dostosowanie do preferencji użytkownika, na przykład treści wideo. Możemy ustawić je za pośrednictwem dostawcy zewnętrznego, którego usługi uwzględniamy na naszych stronach. Wyłączenie tych ciasteczek może ograniczyć niektóre lub wszystkie powyższe funkcjonalności.

    Używane ciasteczka:

  • Do targetowania reklam

    Pliki „cookie” do targetowania reklam

    Pliki ustawiane przez naszych partnerów reklamowych. Mogą być wykorzystywane przez nich do tworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania właściwych reklam na innych stronach internetowych. Pliki te identyfikują przeglądarkę i urządzenie użytkownika. Deaktywacja tych ciasteczek spowoduje, że użytkownik nie będzie widział naszych ukierunkowanych reklam wyświetlanych na innych odwiedzanych przez siebie stronach.

    Używane ciasteczka: