TylkoHity.pl
Aby obejrzeć wideo należy włączyć funkcyjne ciasteczka (ikona w lewym dolnym rogu strony).

To my
(Us)

Premiera: 22 marca 2019
O filmie

Po tym, jak film „Uciekaj!” zaszokował świat i ustanowił nowe prowokacyjne standardy dla gatunku horroru, jego wizjonerski twórca – laureat Oscara® Jordan Peele – powraca, by ponownie zaserwować nam kolejny oryginalny filmowy koszmar, który napisał, wyreżyserował i wyprodukował.

Akcja filmu „To my” dzieje się w Kalifornii. W filmie zobaczymy m.in. laureatkę Oscara® Lupitę Nyong’o w roli Adelaide Wilson. Kobieta wraz z mężem (znany z „Czarnej pantery” Winston Duke) oraz dziećmi przyjeżdża  do letniego domku, aby znaleźć wytchnienie. Ścigana przez niewyjaśnione i nierozwiązane traumy z przeszłości oraz dziwaczne zbiegi okoliczności, Adelaide czuje, że paranoja, w której się znalazła, narasta z niepohamowaną siłą. Kobieta czuje, że coś złego stanie się jej rodzinie.

Po relaksującym dniu na plaży, który spędza z rodziną i przyjaciółmi (Elisabeth Moss, Tim Heidecker), Adelaide wraca do domu. Kiedy nastaje zmrok, Wilsonowie widzą na podjeździe domu cztery trzymające się za ręce postacie. Wkrótce przyjdzie im zmierzyć się z niesamowitym przeciwnikiem – sobowtórami samych siebie.

TWÓRCY FILMU:

Reżyseria: Jordan Peele

Scenariusz: Jordan Peele

Produkcja: Jordan Peele, Sean McKittrick, Jason Blum, Ian Cooper

Producent wykonawczy: Daniel Lupi, Bea Sequeira

Tematy
Czy wiesz, że...
  • Zanim skończył słynny obraz „Uciekaj!”, nieoczekiwany blockbuster, który przyniósł mu Oscara® i mnóstwo innych nagród, scenarzysta-reżyser-producent Jordan Peele pracował już nad kolejnym scenariuszem, obiecującym dużo większą dawkę przerażenia. – Pomysł na ten film wziął się w mojej głowie z zakorzenionym we mnie od zawsze lękiem przed sobowtórami – mówi Peele – Kocham mitologię sobowtórów, filmy im poświęcone. Chciałem dodać do tego zestawu coś od siebie. Miałem w głowie myśl przewodnią – słynną maksymę mówiącą o tym, że sami jesteśmy swoimi najgorszymi wrogami. Wszyscy to o sobie wiemy, ale równocześnie wszyscy chcemy tę prawdę przed sobą zakopać. Za nasze krzywdy obwiniamy kogoś z zewnątrz, okoliczności, „tych innych”. W tym filmie potwory mają nasze twarze.
  • Historia sobowtórów jest niemal tak długa, jak długa jest narracja, opowiadanie historii samo w sobie. Pojawiają się właściwie we wszystkich kulturach, folklorach, mitologiach. Ich ślady zanjdziemy nawet w starożytnym Egipcie. Właściwie zawsze są złe. Są czarną stroną pozytywnych postaci. – Zawsze były źródłem lęku – mówi Peele – Myślę, że wiąże się to z naszą moralnością. W historii sobowtóry są zwykle zapowiedzią czyjejś śmierci albo złym znakiem. W filmie chciałem to dookreślić, a potem rozwinąć historię lęku pierwotnego.
  • Ale u Peele’a nic nie może być jednoznaczne, toteż historia zaprowadziła go w rejony kontrowersyjne, prowokacyjne. Można powiedzieć, że „grzebał” nie tylko w ludzkim umyśle, ale także w amerykańskiej tożsamości. – Inspiracją były moje własne lęki – mówi twórca – Czasem pytam sam siebie „Czego boisz się najbardziej?”. W tym przypadku to pomysł patrzenia na samego siebie, widzenia siebie z boku, możliwość przyjrzenia się samemu sobie. Ale za tym idzie oczywiste pytanie – dlaczego miałbym się tego bać? A prawda jest taka, że nikt nie lubi patrzeć na swoje błędy, winy, na swoje demony. Wszyscy chcielibyśmy ich nie widzieć, dokądś je wyrzucić.
  • W przypadku tego filmu Peele połączył własne lęki z historią Ameryki, z jej własnymi lękami. Z łatwością znalazł między nimi paralelę. – To, jak ten kraj patrzy na inne kraje, inne kultury i przede wszystkim – jak bardzo boi się tych „z zewnątrz”, outsiderów… Jest zbudowany na lęku – od lęku przed terroryzmem po lęk przed imigrantami. Jednym z filmów z najmocniejszym przekazem społecznym jest przecież słynna „Noc żywych trupów” George’a A. Romero. To film o rasie, o inności, nawet jeśli nikt w nim o tym nie wspomina choćby słowem. Poszedłem drogą wytyczoną przez Romero.
  • Podczas gdy „Uciekaj!” dotyczył kwestii rasowych, „To my” sięga do idei słynnego American Dream. – Ten film operuje na wielu poziomach – mówi producent Ian Cooper – Wierzchnia warstwa to przerażający thriller i można go oglądać z tej perspektywy. Ale pod tą warstwą jest inna głębia – to opowieść o tym, jak to, co myśleliśmy, że mamy za sobą, wraca, by nas prześladować. A pod tą warstwą jest kolejna – mówiąca o tym, jak często w amerykańskiej kulturze nazywamy ludzi „innymi”, „obcymi”.
  • - To film o amerykańskiej rodzinie, która stara się wieść swój American Dream – mówi Winston Duke, wcielający się w postać Gabe Wilsona – Aż w końcu uświadamia sobie, że ten American Dream jest niebezpieczny, nietrwały, ryzykowny. Jordan dokonuje w tym filmie pewnego rodzaju gatunkowej rewolucji – nie bohater jest tu czarnym charakterem, jest nim właśnie ten słynny amerykański sen.
  • - W przeciwieństwie do „Uciekaj!”, tym razem, choć rodzina Wilsonów jest czarnoskóra, jej kolor skóry nie ma żadnego znaczenia dla akcji. To raczej rzecz o człowieczeństwie, o byciu Amerykaninem – mówi Ian Cooper, producent. Geniusz Jordana Peele’a polega na tym, że gra z przyzwyczajeniami widzów. W zwiastunie mamy przeciwstawione sobie dwie rodziny – czarną rodzinę Wilsonów i białą rodzinę Tylerów, widz z łatwością dopisze sobie resztę tej historii. Tyle, że w „To my” nie dostanie tego, czego oczekiwał.
  • Seam McKittrick, producent: – Słyszałem draft tej historii, kiedy pracowaliśmy nad „Uciekaj!”. Dla mnie ta historia jest mroczniejsza i bardziej intelektualna od pierwszego filmu Jordana. Wwierca się w umysł, prowokuje, z pewnością jest dużo bardziej przerażająca. Dotyczy przecież rodziny mierzącej się z czarną stroną samych siebie – w tradycyjnym dla horroru ujęciu. Jest tu więcej ezoteryki, wiedzy tajemnej, skoku w niebezpieczny ocean intelektu.
  • Ian Cooper, producent: – „Uciekaj!” był intymnym filmem, intymnym doświadczeniem dla publiczności, dziwaczną historią, która przydarzyła się Chrisowi. Tu natomiast dostajemy coś więcej – to film o tym, jak nasze problemy rezonują na innych, na naszych partnerów, na rodzinę, na dzieci, przyjaciół i być może na jeszcze inne osoby wokół nas. Jordanowi Peele’owi w cudowny sposób udaje się coś, co nie udaje się większości reżyserów – umie zrobić intelektualny, artystyczny film, który z miejsca zamienia się w blockbuster. Mam nadzieję, że ludzie wyjdą z kina po tym filmie z podobnymi odczuciami, z jakimi opuszczali kina po „Uciekaj!” – zbierając szczęki z podłogi, nerwowo się uśmiechając, przerażeni, zastanawiając się nad tym, co właśnie zobaczyli i odnosząc to do samych siebie.
  • Jason Blum, producent, szef wytwórni Blumhouse: – Czytając scenariusz „To my” czułem to samo mrowienie, ten sam dyskomfort, jak wtedy, gdy czytałem „Uciekaj!”. Scenariusze Jordana to niezwykle oryginalne rzeczy, niespotykanie oryginalne. Nie umiałem znaleźć w głowie żadnego filmu, do którego mógłbym porównać „To my”. Poza całą warstwą intelektualną czy społeczną tego filmu – mamy do czynienia – przede wszystkim – z naprawdę przerażającym thrillerem o nas samych, o ludziach, o człowieku. O tym, że sami jesteśmy swoimi najgorszymi wrogami. Nie było jeszcze takiego filmu. Suspens, jaki zafundował nam w nim Jordan Peele, jest właściwie niemożliwy do przewidzenia.
  • - To nie jest film, który uznamy za taki, który „dobrze nam zrobił”. Wprost przeciwnie – to obraz, który raczej zostanie z nami na lata, a jego treść będzie do nas wracać, świdrować w środku, zmuszać do refleksji o tym, kim jesteśmy jako naród i kim jesteśmy jako ludzie – mówi Tim Heidecker, wcielający się w postać Josha Tylera.
  • Twórcy filmu podkreślają, że widz nie może spodziewać się tego, co zobaczy na ekranie – obraz pełen jest twistów, szokujących zwrotów akcji. – Jestem bardzo ciekaw reakcji publiczności na ten film – mówi Jordan Peele – Są w nim konkretne rzeczy, z którymi chciałem skonfrontować publiczność, wszystkie odnoszą się do dualizmu, do win, do grzechów, które – jak sądzimy – mamy już za sobą. Szczególnie pragnę zobaczyć, jak widzowie zareagują na końcówkę tego filmu. Jest szalona.
  • - Myślę, że zakończenie filmu wywoła wśród publiczności poczucie dyskomfortu – mówi Ian Cooper – Jordan lubi robić filmy, po których obejrzeniu, natychmiast chcemy zobaczyć je znowu. To jeden z takich filmów.
Obsada
Lupita Nyong'o (Adelaide Wilson)
Do pobrania
Cookies:
Korzystanie z witryny internetowej www.tylkohity.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji znajduje się w polityce plików cookie.
Zarządzaj ciasteczkami
  • Pliki "cookies"

    Czym są pliki „cookies”.

    Podobnie jak większość witryn internetowych i nasza witryna korzysta z plików „Cookies”. Są to małe pliki tekstowe zawierające ciąg znaków, które serwer wysyła na Twój komputer stacjonarny, tablet lub telefon komórkowy przy każdej wizycie na stronie internetowej. Ciasteczka przechowywane są na Twoim komputerze, a serwer otrzymuje je za każdym razem, kiedy odwiedzasz stronę. Większość witryn internetowych używa tej technologii w celu zaprezentowania lepszej oferty usług, personalizacji doświadczenia użytkownika lub po prostu w celach statystycznych.

  • Ściśle niezbędne

    Ściśle niezbędne pliki “cookie”

    Pliki te są konieczne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony i nie mogą zostać wyłączone w naszym systemie. Zazwyczaj aktywowane są jedynie w odpowiedzi na działania podejmowane przez użytkownika na stronie, co sprowadza się do żądania realizacji usługi, na przykład ustawienia preferencji dotyczących prywatności, logowania do systemu lub wypełniania formularzy. Użytkownik może zablokować te pliki lub też włączyć powiadomienia o tych plikach w ustawieniach swojej przeglądarki. Należy jednak liczyć z się tym, iż pewne funkcjonalności strony mogą zostać ograniczone.

    Używane ciasteczka:

  • Analityczne pliki „cookie”

    Analityczne pliki „cookie”

    Pliki wykorzystywane są do celów statystycznych i umożliwiają prowadzenie licznika odwiedzin stron oraz źródeł ruchu w celu pomiaru i podniesienia wydajności działania strony. Dzięki tym plikom jesteśmy w stanie określić, które strony są najbardziej, a które najmniej popularne, a także zobaczyć, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po witrynie. Dane zbierane przez ciasteczka analityczne są danymi zbiorczymi i w związku z tym są całkowicie anonimowe. Wyłączenie tych ciasteczek uniemożliwi nam określenie kiedy użytkownik odwiedził stronę.

    Używane ciasteczka:

  • Funkcjonalne

    Funkcjonalne pliki „cookie”

    Pliki te pozwalają zapewnić lepszą funkcjonalność i dostosowanie do preferencji użytkownika, na przykład treści wideo. Możemy ustawić je za pośrednictwem dostawcy zewnętrznego, którego usługi uwzględniamy na naszych stronach. Wyłączenie tych ciasteczek może ograniczyć niektóre lub wszystkie powyższe funkcjonalności.

    Używane ciasteczka:

  • Do targetowania reklam

    Pliki „cookie” do targetowania reklam

    Pliki ustawiane przez naszych partnerów reklamowych. Mogą być wykorzystywane przez nich do tworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania właściwych reklam na innych stronach internetowych. Pliki te identyfikują przeglądarkę i urządzenie użytkownika. Deaktywacja tych ciasteczek spowoduje, że użytkownik nie będzie widział naszych ukierunkowanych reklam wyświetlanych na innych odwiedzanych przez siebie stronach.

    Używane ciasteczka: