TylkoHity.pl
Aby obejrzeć wideo należy włączyć funkcyjne ciasteczka (ikona w lewym dolnym rogu strony).

Niewidzialny człowiek
(The Invisible Man)

Premiera: 06 marca 2020
O filmie

To, czego nie widzisz, może cię zranić. Laureatka nagrody Emmy – Elisabeth Moss („To my”, „Opowieść podręcznej”) we współczesnej przerażającej opowieści o obsesji. Całość inspirowana jest klasyczną postacią Niewidzialnego Człowieka.

Uwikłana w toksyczną, pełną przemocy relację z bogatym i znakomitym naukowcem, Cecilia Kass (Moss) ucieka od swego męża nocą, by ukryć się w domu siostry (Harriert Dyer) oraz ich wspólnego przyjaciela z młodości (Aldis Hodge). Kiedy jej mąż (Oliver Jakcson-Cohen) popełnia samobójstwo, zostawiając jej fortunę, Cecilia zaczyna się obawiać, że jego śmierć jest oszustwem.

Tymczasem seria niewytłumaczalnych przypadków, które dzieją się wokół kobiety, zaczyna być śmiertelnie niebezpieczna, zagrażając życiu tych, których kocha. Ale jak udowodnić coś, czego udowodnić się nie da? Cecilia, na granicy obłędu, czuje, że prześladuje ją niewidzialny człowiek.

 

TWÓRCY FILMU:

Scenariusz i reżyseria: Leigh Whannell

Produkcja: Jason Blum, Kylie du Fresne

Producent wykonawczy: Leigh Whannell, Beatriz Sequeira, Charles Layton, Rosemary Blight, Ben Grant, Couper Samuelson, Jeanette Volturno

Tematy
Czy wiesz, że...
  • Postać Niewidzialnego Człowieka należy do klasycznych postaci kina grozy spod znaku wytwórni Universal. Są wśród nich m.in. Dracula, Wilkołak, Frankestein, Narzeczona Frankensteina, Potwór z Czarnej Laguny. Każda z tych postaci osadziła się w popkulturze, każda z nich należy dziś do postaci symbolicznych – z uwagi na swą ponadczasowość i przerażenie, jakie wywołała, pojawiając się na ekranach kin. Wspomniana ponadczasowość sprawia, że postaci te są żywe i w dzisiejszych czasach.
  • „Niewidzialny człowiek” to świeża, zupełnie współczesna wizja tytułowej postaci. Scenarzysta i reżyser Leigh Whannell dzieli się z widzami swym nowym pomysłem, nowym odczytaniem Niewidzialnego Człowieka. W planach wytwórni Universal są kolejne filmy wykorzystujące wspomniane postaci. Nie będzie to jednak nowe uniwersum, ale osobne filmy grozy.
  • Pierwsza odsłona powstała we współpracy ze znakomitym producentem kina grozy – Jasonem Blumem z Blumhouse Productions. – To pierwsza odsłona nowej generacji filmów grozy spod znaku klasycznych monster-movies – mówi Blum – Universal pracuje nad kolejnymi, nasz „Niewidzialny człowiek” jest pierwszy.
  • Monster-movies to dla Jasona Bluma niemal środowisko naturalne. Stworzył już przecież kinowe przeboje „Noc oczyszczenia”, „Split”, „Glass” czy słynny obraz „Uciekaj!”. – Nasza wytwórnia współpracuje z Universalem od dawna – mówi Blum – Universal ma długą tradycję, w którą wpisuje się właśnie horror, klasyczne filmy grozy pochodzą z lat 30. i 40. Spotkałem się z szefową wytwórni Universal, Donną Langley, która chciała wskrzesić kino spod znaku „Monster”. Wybór Blumhouse wydał jej się naturalny z uwagi na nasze dossier. Te filmy są bliskie mojemu sercu, to z ich powodu chciałem robić to, co robię. Zależało nam, aby te nowe filmy były osadzone w dzisiejszej rzeczywistości. I tak jest z filmem Leigh Whannella.
  • Pomysł na Niewidzialnego Człowieka kiełkował w głowie scenarzysty/reżysera Leigh Whannella, od kiedy był chłopcem i zobaczył ten klasyk w telewizji. – Kiedy robisz film o postaci, która jest znana i uwielbiana na całym świecie, wiesz, że stąpasz po kruchym lodzie – mówi Whannell – O tę presję można zapytać każdego, kto bierze się np. za kolejne części „Gwiezdnych wojen”. Przy Niewidzialnym Człowieku czułem raczej spokój, wolność. Pewnie, wszyscy znają tę postać, ale nie była w ostatnim czasie silnie eksploatowana w porównaniu z innymi postaciami z horrorów.
  • Oryginalny Niewidzialny Człowiek pojawia się po raz pierwszy na kartach powieści Herberta Wellsa. Tam jest to opowieść o naukowcu, który z wolna stacza się na naszych oczach w szaleństwo. Whannell odwrócił sens tej historii, skupiając się na obiekcie obsesji. – Uznałem, że powinniśmy pokazać tę historię z punktu widzenia ofiary. Kobiety, która ucieka nocą od swego męża-prześladowcy, ale zamiast zaznać spokoju, zaczyna wierzyć, że jej mąż stał się niewidzialny i prześladuje ją. Co oczywiste, nikt jej nie wierzy, ale wydarza się coraz więcej niewytłumaczalnych rzeczy… Po pierwszej rozmowie z producentami nie mogłem uwolnić się od tej wizji, wciąż wyobrażałem sobie, jak będą wyglądać poszczególne sceny. Czułem, że to ta historia wybrała mnie, nie ja ją. Najtrudniejsze było zbudowanie całej zupełnie nowej historii wokół postaci, która już istnieje, i pokazanie jej z całkowicie innej perspektywy.
  • Tak powstała współczesna opowieść o obsesji, historia Cecilii Kaas, architektki z San Francisco, uwięzionej w toksycznym, pełnym przemocy związku z Adrianem Griffinem, wybitnym wynalazcą, pionierem optyki. Kiedy wreszcie Cecilii udaje się od niego uciec, zatrzymuje się u rodziny i przyjaciół. Kiedy Adrian popełnia samobójstwo, zaczynają dziać się dziwne rzeczy. Cecilia wierzy, że Adrian wymyślił sposób, by stać się niewidzialnym i nadal ją torturować. Sytuacja jest o tyle szokująca, że – co naturalne – nikt nie wierzy w zapewnienia kobiety, podejrzewając, że zwariowała. Co więcej, nawet Cecilia podważa swoje zdrowie psychiczne. Ale ona wie, że musi ochronić siebie i swoich bliskich.
  • Kylie Du Fresne, producentka: – Leigh wie, jak stworzyć wiarygodną postać silnej kobiety. Udowodnił to już w serii „Naznaczony”. Kiedy ludzie słyszą o „Niewidzialnym człowieku”, z marszu wyobrażają sobie, że to tytułowa postać jest główną postacią filmu, tymczasem jest nią, grana przez Elisabeth Moss, Cecilia Kaas. Doskonale opowiada o kobiecie, która niejako „została stworzona”, aby cierpieć. Kontroluje ją mężczyzna. Cecilia to jedna z tych kobiet, które czują, że tracą grunt, a ludzie oceniają je jako „przesadnie histeryczne”, wmawiając im „To tylko w twojej głowie, wymyślasz”. Perspektywa, z której Leigh Whannell przedstawia tę historię, jest czymś niemal nieobecnym w dzisiejszym kinie.
  • Cecilia to mądra, silna kobieta, ale przez lata pozostawała w toksycznym, brutalnym związku, co odcisnęło się na jej psychice. Trauma sprawiła, że patrzy na siebie inaczej, jest paranoiczką, jest pełna strachu, boi się, nie ma w sobie spokoju. Kiedy więc podejrzewa, że Adrian nie zabił się, ale pod postacią niewidzialnego człowieka, wciąż ją prześladuje, rodzina i bliscy nie wierzą jej. Biorą to za wynik traumy. Tak naprawdę bowiem nie wiemy, czy Adrian faktycznie ją prześladuje, czy może wszystko to dzieje się tylko w jej nadwątlonej psychice i jest wytworem wyobraźni, skutkiem traumy.
  • - Lubię stare filmowe powiedzenie, które mówi, że kiedy piszesz postać, powinieneś „przywiązać ją do drzewa i rzucać w nią kamieniami” – mówi Leigh Whennell – Im więcej przeciwności spotyka postać, tym lepiej zarysowany jest konflikt wewnętrzny tej postaci. Chciałem doprowadzić Cecilię do granicy, do tego momentu, w którym widz zapyta „Jak ona z tego w ogóle wyjdzie?”.
  • Oczywistym wyzwaniem było znalezienie aktorki, która umiałaby wiarygodnie oddać wszystko to, co dzieje się z Cecilią. – Kiedy twoja postać jest na granicy upadku w przepaść, dla aktora to grząski grunt – mówi Whannell. Ale scenarzysta/reżyser trafił na dwukrotną laureatkę Złotego Globu – Elisabeth Moss, która udowodniła swój wielki talent m.in. w serialu „Mad Men” i, oczywiście, w „Opowieści podręcznej”, gdzie wciela się w niezwykle trudną główną rolę.
  • - Zrozumienie wizji Leigh Whennella zajęło mi 10 minut. Zrozumiałam, kim jest moja postać i współczesny świat, w którym żyje – mówi Elisabeth Moss – Uwielbiam to, co zrobił z ideą Niewidzialnego Człowieka. To jeden z takich scenariuszy, o których myślisz „Och, gdybym sama na to wpadła!”. To wielka metafora naszych czasów.
  • - W wielu scenach występuję sama, za partnera mając kogoś, kogo nie widać. Często musiałam zastanawiać się, gdzie jest teraz Niewidzialny Człowiek, od niego zależała postawa mojej postaci. W niektórych scenach moja postać nie wie, czy Adrian jest obok niej, czy go nie ma. I mnie, i Leigh zależało na tym, by Cecilia była postacią prześladowaną nie tylko fizycznie, ale także psychicznie, emocjonalnie – mówi aktorka – Tego rodzaju więzi są wyniszczające. Chciałabym, aby ten film dał głos ludziom, którzy znaleźli się w podobnej sytuacji. Dzisiejsze pokolenie kobiet jest silniejsze od poprzednich, my dziś mówimy głośniej, ale wciąż ludzie z dziwną łatwością oceniają kobiety, które pozostawały długo w tego rodzaju patologicznych związkach. A tymczasem, jak sądzę, ważne jest, aby dać kobietom przestrzeń na to, by były także słabe. Możesz być silna i przerażona jednocześnie. Możesz być silna i słaba w tym samym czasie. Możesz być feministką, ale wciąż czasem głos grzęźnie ci w gardle.
Obsada
Elisabeth Moss (Cecilia Kass)
Wideo
 
Do pobrania
Cookies:
Korzystanie z witryny internetowej www.tylkohity.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji znajduje się w polityce plików cookie.
Zarządzaj ciasteczkami
  • Pliki "cookies"

    Czym są pliki „cookies”.

    Podobnie jak większość witryn internetowych i nasza witryna korzysta z plików „Cookies”. Są to małe pliki tekstowe zawierające ciąg znaków, które serwer wysyła na Twój komputer stacjonarny, tablet lub telefon komórkowy przy każdej wizycie na stronie internetowej. Ciasteczka przechowywane są na Twoim komputerze, a serwer otrzymuje je za każdym razem, kiedy odwiedzasz stronę. Większość witryn internetowych używa tej technologii w celu zaprezentowania lepszej oferty usług, personalizacji doświadczenia użytkownika lub po prostu w celach statystycznych.

  • Ściśle niezbędne

    Ściśle niezbędne pliki “cookie”

    Pliki te są konieczne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony i nie mogą zostać wyłączone w naszym systemie. Zazwyczaj aktywowane są jedynie w odpowiedzi na działania podejmowane przez użytkownika na stronie, co sprowadza się do żądania realizacji usługi, na przykład ustawienia preferencji dotyczących prywatności, logowania do systemu lub wypełniania formularzy. Użytkownik może zablokować te pliki lub też włączyć powiadomienia o tych plikach w ustawieniach swojej przeglądarki. Należy jednak liczyć z się tym, iż pewne funkcjonalności strony mogą zostać ograniczone.

    Używane ciasteczka:

  • Analityczne pliki „cookie”

    Analityczne pliki „cookie”

    Pliki wykorzystywane są do celów statystycznych i umożliwiają prowadzenie licznika odwiedzin stron oraz źródeł ruchu w celu pomiaru i podniesienia wydajności działania strony. Dzięki tym plikom jesteśmy w stanie określić, które strony są najbardziej, a które najmniej popularne, a także zobaczyć, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po witrynie. Dane zbierane przez ciasteczka analityczne są danymi zbiorczymi i w związku z tym są całkowicie anonimowe. Wyłączenie tych ciasteczek uniemożliwi nam określenie kiedy użytkownik odwiedził stronę.

    Używane ciasteczka:

  • Funkcjonalne

    Funkcjonalne pliki „cookie”

    Pliki te pozwalają zapewnić lepszą funkcjonalność i dostosowanie do preferencji użytkownika, na przykład treści wideo. Możemy ustawić je za pośrednictwem dostawcy zewnętrznego, którego usługi uwzględniamy na naszych stronach. Wyłączenie tych ciasteczek może ograniczyć niektóre lub wszystkie powyższe funkcjonalności.

    Używane ciasteczka:

  • Do targetowania reklam

    Pliki „cookie” do targetowania reklam

    Pliki ustawiane przez naszych partnerów reklamowych. Mogą być wykorzystywane przez nich do tworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania właściwych reklam na innych stronach internetowych. Pliki te identyfikują przeglądarkę i urządzenie użytkownika. Deaktywacja tych ciasteczek spowoduje, że użytkownik nie będzie widział naszych ukierunkowanych reklam wyświetlanych na innych odwiedzanych przez siebie stronach.

    Używane ciasteczka: