TylkoHity.pl
Aby obejrzeć wideo należy włączyć funkcyjne ciasteczka (ikona w lewym dolnym rogu strony).

Koty
(Cats)

Premiera: 03 stycznia 2020
O filmie

Laureat Oscara® Tom Hooper („Les Misérables. Nędznicy”, „Dziewczyna z portretu”, „Jak zostać królem”) przedstawia zapierającą dech w piersiach filmową wersję kultowego musicalu Andrew Lloyda Webbera. W filmie zobaczymy m.in.: Jamesa Cordena, Judi Dench, Jasona Derulo, Idrisa Elbę, Jennifer Hudson, Iana McKellena, Taylor Swift oraz Rebel Wilson, a także główną solistkę Royal Ballet – Franceskę Hayward w jej ekranowym debiucie.

W filmie usłyszymy ikoniczną muzykę Lloyda Webbera, na ekranie zobaczymy światowej klasy tancerzy, którzy pracowali pod dyrekcją wyróżnionego nagrodą Tony choreografa – Andy’ego Blankenbuehlera. Filmowa wersja musicalu to ukłon w stronę nowej generacji – spektakularne sceny, niezwykła scenografia oraz style taneczne – od baletu po taniec współczesny, od hip-hopu po jazz, od tapu po street-dance.

„Koty” to jeden z najdłużej wystawianych musicali w historii West Endu i Broadwayu. Przedstawienie zadebiutowało na deskach New London Theatre w 1981 roku, gdzie grano je przez 21 lat. Wielokrotnie nagradzane, otrzymało m.in. nagrodę Oliviera oraz Evening Standard dla najlepszego musicalu. W 1983 roku broadwayowska produkcja otrzymała 7 nagród Tony, w tym dla najlepszego musicalu. Na Broadwayu sztuka święciła triumfy przez 18 lat! Musical wystawiono w ponad 50 krajach, w 19 językach. Szacuje się, że sceniczną wersję obejrzało dotąd ponad 81 milionów ludzi.

TWÓRCY FILMU:

Reżyseria: Tom Hooper

Scenariusz: Lee Hall, Tom Hooper

Na podstawie poezji T.S. Eliota i musicalu „Cats” Andrew Lloyda Webbera

Produkcja: Debra Hayward, Tim Bevan, Eric Fellner, Tom Hooper

Producent wykonawczy: Andrew Lloyd Webber, Steven Spielberg, Angela Morrison, Jo Burn

Tematy
Czy wiesz, że...
  • Laureat Oscara® Tom Hooper („Jak zostać królem”, „Les Misérables. Nędznicy”) przenosi na ekran kultowe dzieło Andrew Lloyda Webbera, tworząc wyjątkowe, niepowtarzalne wydarzenie kinowe – spektakularny, zabawny, poruszający, rodzinny film dla wszystkich pokoleń.
  • W filmie usłyszymy ikoniczną muzykę i zobaczymy mistrzowskie popisy taneczne, nad którymi czuwał laureat nagrody Tony za choreografię, Andy Blankenbuehler. Film pozwoli młodszej publiczności zapoznać się z „Kotami”, czemu posłużyła spektakularna scenografia oraz niezwykłe występy taneczne – od klasycznego baletu przez taniec współczesny, hip hop, jazz po street-dance i tap.
  • „Koty” to jedno z najdłużej wystawianych przedstawień w historii West Endu. Zadebiutowało w 1981 roku, w New London Theatre, gdzie wystawiane było przez 21 lat, zdobywając Oliviera oraz Evening Standard Award. W 1983 roku „Koty”, wystawione na Broadwayu, otrzymały siedem nagród Tony, m.in. dla najlepszego musicalu. Spędziły następnie na deskach teatru rekordowe 18 lat. Szacuje się, że do dziś sceniczną wersję musicalu obejrzało ponad 80 milionów widzów w ponad 50 krajach. Musical przetłumaczono na 19 języków. Wszystko to sprawiło, że „Koty” są jednym z największych musicali wszech czasów.
  • Tom Hooper został zaproszony przez producentkę Debrę Hayward do pierwszych rozmów na temat ekranizacji musicalu już w 2012 roku, w Londynie, gdzie kończył prace nad innym musicalowym klasykiem – „Les Misérables. Nędznicy”, który otrzymał aż osiem Oscarowych® nominacji, z czego trzy zamieniły się w statuetki. – Pomyślałem po prostu, że byłoby szkoda, gdybym np. nie dostał nigdy więcej szansy pracy nad musicalem – wspomina Hooper – A przy „Nędznikach” naprawdę dużo się nauczyłem.
  • Hooper zobaczył „Koty” na scenie po raz pierwszy, kiedy był chłopcem. – Miałem wtedy 10 lat i do dziś mam wyraźne wspomnienia z tego wydarzenia, byłem oszołomiony – wspomina reżyser – Czułem, jakby ktoś zaprosił mnie do tajemniczego świata, jakbym był kimś wybranym, mogąc widzieć coś, czego nie mogą zobaczyć inni.
  • „Koty” z lat osiemdziesiątych to historia jednej nocy. Odbywa się wtedy coroczna uroczystość, podczas której Old Deuteronomy, liderka kotów, wybiera jednego z nich, aby ten mógł odrodzić się w nowym życiu. Koty rywalizują ze sobą, wykonując piosenki i popisy taneczne. Każda z piosenek jest tak naprawdę opowieścią o ich życiu. Najwięcej zamieszania robi w tej kwestii Macavity, wyrzutek zdeterminowany wyprzedzić konkurencję. Za wszelką cenę i bez żadnych skrupułów.
  • Prace nad ekranizacją trwały bardzo długo, ponieważ zarówno Hooper, jak i producenci filmu zdawali sobie sprawę z trudności i pułapek czyhających na twórców chcących przenieść język przedstawienia na język filmu.
  • Eric Fellner z Working Titles: – Musicale to taki rodzaj rozrywki, który łączy pokolenia, całe rodziny. Podobnie jak filmy o superbohaterach pozwalają nam uciec w zupełnie nowe przestrzenie, oddalić się od codzienności, znaleźć się we śnie. Film nie odchodzi mocno od musicalu scenicznego, z czego jesteśmy szczególnie dumni, ponieważ zależało nam na uhonorowaniu dorobku T.S. Eliota, który stanowi DNA tej produkcji. Tom Hooper potrafi „wyciągnąć” narrację i emocje z historii, w których często nie są one osią, nie są najważniejsze. To właśnie takiego reżysera potrzeba, by przenieść na ekrany kinowe taki musical jak „Koty”.
  • Scenariusz do filmu to wspólne dzieło Toma Hoopera i Lee Halla (scenarzysta kultowego „Billy’ego Eliota”). – W „Kotach” najważniejsze są te fantastyczne musicalowe piosenki – mówi Hall – Po każdym świetnym numerze dostajemy kolejny znakomity! Ma to swoją strukturę, ale nie historię. A film musi ją mieć, film musi mieć historię, być podróżą. Nasza ma miejsce w Londynie. Pisaliśmy z Tomem scenariusz w Soho, a więc mogliśmy po prostu wyjść na te ulice i je obejrzeć. I nagle uświadomiliśmy sobie, że podróż, którą opisujemy, jest fantastyczna, że to Londyn T.S. Eliota, że jesteśmy w domu.
  • W przeciwieństwie do scenicznej wersji „Kotów” z lat osiemdziesiątych, wersja Hoopera zabiera nas do Londynu lat trzydziestych, kiedy mógł tu mieszkać Eliot. – Lata trzydzieste – mówi Hooper – to czas, w którym musical w jakimś sensie umiera. Pamiętajmy, to był czas między wielkimi wojnami, ta sztuka zaczęła wówczas odchodzić w zapomnienie. Nasza wspaniała scenografka, Eve Stuart, znalazła fantastyczne zdjęcia Soho i West Endu z tamtych czasów, pełne podupadających teatrów muzycznych. I w jakimś sensie, jeśli dobrze przyjrzeć się „Kotom”, są jakby podsumowaniem ery musicalu, recenzją. Widzimy różne style, które starają się przykuć oko widza. Dowiedziałem się od Andrew Lloyda Webbera, że Eliot pisał swoje wiersze, korzystając z rytmu piosenek musicalowych, to wszystko nie jest więc przypadkiem. Przyjrzyjmy się tej paraleli – teatry upadają, więc starają się przypodobać publiczności, koty zaś również starają się przypodobać, muszą pokazać się od najlepszej strony, aby zostać wybranymi. Udowodnić, że są czegoś warte, udowodnić, że są ważne i potrzebne – podsumowuje Hooper.
  • Aby jednak cała rzecz nie była jedynie pokazem poszczególnych piosenek, Hall i Hooper wymyślili, że jeden z kotów będzie postacią wiodącą przez całą historię i za jego pomocą wytworzy się narracja. Tak pojawiła się Victoria, która wprawdzie istnieje w oryginalnej sztuce jako tancerka, ale nie jest postacią wiodącą. – Victoria jest więc w naszej opowieści rodzajem przewodnika – mówi Debra Hayward, producentka – jest taką Alicją z „Alicji w Krainie Czarów”, Dorotką czy Piotrusiem Panem.
  • - „Koty” to tak naprawdę opowieść o sile wspólnoty – mówi Hooper – To historia wykluczonej z niej Grizabelli, kota, który został odrzucony ze społeczności. Przyrównując jej postać do naszych mikrospołeczeństw, można uznać ją za osobę bezdomną, nieprzystosowaną. Potrzeba dopiero outsiderki, naiwnej, niewinnej Victorii, która patrzy na Grizabellę inaczej. Victoria, przybywając z zewnątrz, widzi wszystko inaczej, co więcej, w naturalny sposób pokazuje kociej społeczności, że coś nie gra, że to wykluczenie jest niesprawiedliwością. Pokazuje, że kiedy wybaczamy, stajemy się silniejsi. W ten sposób w tej pełnej radości, humoru, tańca, piosenek, układów choreograficznych opowieści zarysowuje się wyraźna oś dramaturgiczna i uniwersalny przekaz o wspólnocie, wybaczeniu i żalu.
  • - Ogromnie mocno wierzę w we wszystko, co dzieje się na żywo – śpiewanie, taniec. Dlatego zależało mi, by na planie wszystko działo się na żywo, w gotowej scenografii. Tak samo było na planie „Nędzników”. To po prostu pozwala na doskonałą współpracę z aktorami – mówi Tom Hooper – Chciałem przywołać to, co sam poczułem, oglądając „Koty” na scenie, kiedy miałem 10 lat. Niezwykłość tego musicalu tkwi w tym, że wzrusza kolejne pokolenia. Ale nie może być inaczej, skoro mamy przed sobą muzykę Webbera, muzykę doskonałą, to nie może nie wzruszać. A do tego taniec, dla którego scenografią jest wiecznie żyjący, wiecznie zmieniający się, pulsujący Londyn. W tym filmie taniec, choreografia są razem z muzyką na pierwszym miejscu.
Obsada
Taylor Swift (Bombalurina)
Judi Dench
Jason Derulo
Francesca Hayward
Idris Elba
Do pobrania
Cookies:
Korzystanie z witryny internetowej www.tylkohity.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji znajduje się w polityce plików cookie.
Zarządzaj ciasteczkami
  • Pliki "cookies"

    Czym są pliki „cookies”.

    Podobnie jak większość witryn internetowych i nasza witryna korzysta z plików „Cookies”. Są to małe pliki tekstowe zawierające ciąg znaków, które serwer wysyła na Twój komputer stacjonarny, tablet lub telefon komórkowy przy każdej wizycie na stronie internetowej. Ciasteczka przechowywane są na Twoim komputerze, a serwer otrzymuje je za każdym razem, kiedy odwiedzasz stronę. Większość witryn internetowych używa tej technologii w celu zaprezentowania lepszej oferty usług, personalizacji doświadczenia użytkownika lub po prostu w celach statystycznych.

  • Ściśle niezbędne

    Ściśle niezbędne pliki “cookie”

    Pliki te są konieczne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony i nie mogą zostać wyłączone w naszym systemie. Zazwyczaj aktywowane są jedynie w odpowiedzi na działania podejmowane przez użytkownika na stronie, co sprowadza się do żądania realizacji usługi, na przykład ustawienia preferencji dotyczących prywatności, logowania do systemu lub wypełniania formularzy. Użytkownik może zablokować te pliki lub też włączyć powiadomienia o tych plikach w ustawieniach swojej przeglądarki. Należy jednak liczyć z się tym, iż pewne funkcjonalności strony mogą zostać ograniczone.

    Używane ciasteczka:

  • Analityczne pliki „cookie”

    Analityczne pliki „cookie”

    Pliki wykorzystywane są do celów statystycznych i umożliwiają prowadzenie licznika odwiedzin stron oraz źródeł ruchu w celu pomiaru i podniesienia wydajności działania strony. Dzięki tym plikom jesteśmy w stanie określić, które strony są najbardziej, a które najmniej popularne, a także zobaczyć, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po witrynie. Dane zbierane przez ciasteczka analityczne są danymi zbiorczymi i w związku z tym są całkowicie anonimowe. Wyłączenie tych ciasteczek uniemożliwi nam określenie kiedy użytkownik odwiedził stronę.

    Używane ciasteczka:

  • Funkcjonalne

    Funkcjonalne pliki „cookie”

    Pliki te pozwalają zapewnić lepszą funkcjonalność i dostosowanie do preferencji użytkownika, na przykład treści wideo. Możemy ustawić je za pośrednictwem dostawcy zewnętrznego, którego usługi uwzględniamy na naszych stronach. Wyłączenie tych ciasteczek może ograniczyć niektóre lub wszystkie powyższe funkcjonalności.

    Używane ciasteczka:

  • Do targetowania reklam

    Pliki „cookie” do targetowania reklam

    Pliki ustawiane przez naszych partnerów reklamowych. Mogą być wykorzystywane przez nich do tworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania właściwych reklam na innych stronach internetowych. Pliki te identyfikują przeglądarkę i urządzenie użytkownika. Deaktywacja tych ciasteczek spowoduje, że użytkownik nie będzie widział naszych ukierunkowanych reklam wyświetlanych na innych odwiedzanych przez siebie stronach.

    Używane ciasteczka: