TylkoHity.pl

Nić widmo
(Phantom Thread)

Premiera: 23 lutego 2018
O filmie

Londyn, lata pięćdziesiąte. Słynny krawiec Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis) wraz z siostrą Cyril (Lesley Manville) stanowią centrum brytyjskiej mody, ubierając gwiazdy filmowe, rodzinę królewską, socjetę, damy i debiutantki. Wszystko to w wytwornym stylu The House of Woodcock.

Przez życie Woodcocka przewija się mnóstwo kobiet, inspirują go, towarzyszą, on wciąż pozostaje kawalerem. Aż do momentu, w którym w jego życiu pojawia się Alma (Vicky Krieps), która wkrótce staje się jego muzą i kochanką. Jego uporządkowane życie burzy miłość.

W swym najnowszym filmie Paul Thomas Anderson („Magnolia”, „Aż poleje się krew”, „Mistrz”) maluje fascynujący portret artystycznego szału oraz kobiet, które sprawiają, że świat nie przestaje się kręcić. To ósmy film w dorobku Andersona i druga współpraca z Day-Lewisem. 

Tematy

„Nić widmo” – wielka rola Vicky Krieps

Młoda aktorka o roli u boku Daniela Day-Lewisa
AKTUALNOŚCI

Premiera „Nici widmo”

Mistrz Daniel Day Lewis prezentuje swój ostatni film
AKTUALNOŚCI

Daniel Day Lewis o rezygnacji z aktorstwa

- Nie miałem pojęcia, że to będzie koniec
AKTUALNOŚCI

Paul Thomas Anderson o „Nici widmo”

- To nie jest klasyczne love story
AKTUALNOŚCI
Czy wiesz, że...
  • W swym pierwszym filmie, który powstał poza Stanami Zjednoczonymi, uznany twórca, nominowany do Oscara® reżyser i scenarzysta Paul Thomas Anderson zabiera nas do powojennego Londynu, wracając zarazem do współpracy z Danielem Day-Lewisem, z którym pracował na planie „Aż poleje się krew”
  • Paul Thomas Anderson przyznaje, że moda nigdy nie była przedmiotem jego zainteresowań. Aż do czasu pracy przy filmie „Wada ukryta” z 2014 roku. Kilka miesięcy później, reżyser spotkał się ze swym częstym współpracownikiem Johnnym Greenwoodem. – Powiedział sarkastycznie „Wyglądasz jak Beau Brummel”. A ja nie wiedziałem, kto to, postanowiłem dowiedzieć się więcej – wspomina Anderson. I tak zaczął zgłębiać historie wielkich projektantów mody
  • Anderson wspólnie z Day-Lewisem studiowali historię haute couture, próbując dowiedzieć się wszystkiego o Balenciadze i jemu współczesnych, by wspomnieć choćby słynnego Charlesa Jamesa czy Christiana Diora, którzy zrewolucjonizowali modę. Ale aby być precyzyjnymi, studiowali także dzieła współczesnych twórców, jak Alexander McQueen
  • Dla Andersona „Nić widmo” jest pierwszym filmem, który tworzył poza USA, Day-Lewis wciela się w Brytyjczyka kolejny raz. Wcześniej grał Brytyjczyka kilka razy, stworzył dzieła, które przeszły do historii kina – „Moją piękną pralnię” oraz „Moją lewą stopę”, za który to film nagrodzono go pierwszym z trzech Oscarów
  • Day-Lewis, przygotowując się do roli, studiował dziesiątki książek na temat mody, odwiedzał Anna Wintour Costume Center w Metropolitan Museum od Art w Nowym Jorku, gdzie zgłębiał archiwa, uczył się szyć pod okiem Marca Happela, szefa kostiumografów nowojorskiego baletu. – Nauczyli go wszystkiego – od podstawowych szwów po drapowanie i zdejmowanie miary – mówi Anderson – Pod koniec sam zrobił kopię garnituru Balenciagi
  • - Reynolds Woodcock, główny bohater filmu, jest całkowicie skupiony na sobie, bardzo świadomy siebie i na własne życzenie poddaje się wykańczającemu reżimowi – opowiada reżyser i scenarzysta – Kiedy scenariusz nabierał właściwego kształtu, coraz bardziej fascynowało mnie pytanie „Jakim człowiekiem jest Reynolds Woodcock? Co kryje się pod tą maską?”. I, naturalnie, pojawiły się we mnie pytania o to, co dzieje się z kimś takim, kiedy staje się słaby, kiedy traci kontrolę nad sobą, nad swoim światem, którego dotąd był królem. I kiedy uświadamia sobie, że może jednak nie chce być sam
  • - Urodziłem się w 1957 roku, a więc świat przedstawiony w filmie nie jest mi obcy – mówi Day-Lewis – Ten czas w historii Wielkiej Brytanii jest niezwykle interesujący, wciąż obowiązywało wiele restrykcji powojennych na różnych poziomach społecznych. Projektanci mody byli kimś, kto tworzy magię. Jest pewien rodzaj fascynującej niemożliwości w przeciwstawieniu się czasom, w których się żyje – kontynuuje aktor
  • W postać tajemniczej Almy wciela się urodzona w Luksemburgu Vicky Krieps, która rolą u Andersona debiutuje na rynku światowym. A debiut to świetny i zauważalny. Młoda aktorka została poproszona o przygotowanie fragmentów roli. Taśmę wysłała pod wskazany adres. Nie miała pojęcia, że bierze udział w przesłuchaniu do projektu, w który zaangażowani są Anderson i Day-Lewis
  • - Zależało nam na znalezieniu kobiety miedzy 25 a 33 rokiem życia, najchętniej z Europy Wschodniej, aby wcieliła się w postać imigrantki wojennej – opowiada Anderson – Kiedy oglądałem taśmę z przesłuchaniem Vicky Krieps, wiedziałem, że to ktoś, kto będzie umiał zagrać zwykłą dziewczynę pracującą, by się utrzymać i zarazem kogoś, kto z godnością będzie umiał nosić te wszystkie piękne suknie zaprojektowane przez Reynoldsa
  • - To dziewczyna z klasy pracującej – mówi Vicky Krieps, aktorka wcielająca się w postać Almy – żyjąca skromnie w wiosce rybackiej, po tym, jak przeniosła się do Anglii w nadziei na lepsze życie. Pamiętajmy, że w czasach, w których dzieje się akcja filmu, Anglia była bardzo silnie podzielona systemem klasowym. Alma jest dziewczyną spoza kraju, nie czuje tych różnic, nie ma też wobec tego kompleksów. I w tym między innymi tkwi jej siła. Jest przy tym silna i kieruje się instynktem, intuicją. Chciałam wiedzieć, co stanie się z takim mężczyzną jak Reynolds, kiedy na jego drodze stanie taka kobieta jak Alma
Obsada
Daniel Day Lewis (Reynolds Woodcock)
Vicky Krieps (Alma)
Lesley Manville (Cyril)
Do pobrania
Cookies:
Korzystanie z witryny internetowej www.tylkohity.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji znajduje się w polityce plików cookie.