TylkoHity.pl
Aby obejrzeć wideo należy włączyć funkcyjne ciasteczka (ikona w lewym dolnym rogu strony).

Biały kruk
(White Crow)

Premiera: 29 marca 2019
O filmie

Zaledwie 22-letni mężczyzna, ubrany w ciemny garnitur i beret, siedzi w samolocie lecącym z Sankt Petersburga do Paryża. Jest 1961 rok, Rudolf Nuriejew nie jest jeszcze sławnym idolem, ikoną, póki co, jest członkiem Kirov Ballet Company, młodym mężczyzną, który po raz pierwszy w życiu opuszcza Rosję.

Paryskie życie oszałamia go, zatapia się w kulturze, sztuce, muzyce i wszystkim, co ma do zaoferowania to niezwykłe, nigdy niegasnące miasto. Dlatego z tym większą uwagą przyglądają mu się oficerowie KGB, nieufnie patrzący na rodzącą się między Nuriejewem i paryżanką Clarą Saint przyjaźń. Kiedy więc młody artysta otrzymuje szokujący rozkaz, decyduje się na krok w nieznane. Krok, który narazi go i jego rodzinę na wielkie niebezpieczeństwo. „Biały kruk” to niezwykła podróż człowieka, który na zawsze zmienił oblicze baletu.

Historia, inspirowana książką autorstwa Julie Kavanaugh „Rudolf Nureyev: The Life”, opowiada o losach młodego Nuriejewa, jednego z najsłynniejszych tancerzy w historii, jego słynnej ucieczce z Rosji (1961), próbach zatrzymania go przez KGB.

Film w reżyserii nominowanego do Oscara® Ralpha Fiennesa, na podstawie scenariusza Davida Hare’a („Godziny”). W roli mistrza Nuriejewa – słynny tancerz Oleg Ivenko.

 

TWÓRCY FILMU:

Reżyseria: Ralph Fiennes

Scenariusz: David Hare

Czy wiesz, że...
  • Minęło prawie 20 lat, od czasu, kiedy aktor i reżyser Ralpf Fiennes przeczytał książkę Julie Kavanagh. Biografię legendarnego tancerza baletowego Rudolfa Nuriejewa. - Wprawdzie balet nie fascynował mnie w jakiś szczególny sposób i nie wiedziałem za wiele na temat Rudolfa Nuriejewa, to jednak jego historia mną wstrząsnęła – wspomina Fiennes – Jego młodość w miasteczku Ufa, w centralnej Rosji w latach czterdziestych, lata studiów tańca w Sankt Petersburgu, i wreszcie wielka kulminacja – jego decyzja, aby pozostać na Zachodzie w 1961 roku. Ta historia weszła mi pod skórę.
  • 10 lat zajęło aktorowi zadebiutowanie w roli reżysera („Koriolan”, 2011), wciąż jednak miał w głowie historię Nuriejewa. – Ta historia jest niezwykle filmowa, szczerze mówiąc nie myślałem nawet, że to ja miałbym podjąć się reżyserii, to był tylko pomysł na film, który wciąż do mnie wracał – mówi Fiennes – Historia jest dramatyczna i dotyka tak wielu spraw, ma taki wewnętrzny nerw, bardzo filmowy. A do tego dochodzi kontekst ideologiczny – rozdarcie między Wschód i Zachód w samym środku zimnej wojny.
  • Producentka Gabrielle Tana, która pracowała z Fiennesem nad oboma wyreżyserowanymi przez niego filmami, czuła, że to powinien być ich kolejny wspólny projekt. Tym dla niej ważniejszy, że sama przez lata tańczyła w balecie i jako dziewczynka widziała duet Nuriejewa z Margot Fonteyn w Royal Ballet. Co więcej, spotykała artystę osobiście przy różnych okazjach, ponieważ jej matka przyjaźniła się z rodziną Nuriejewów.
  • - Jego życie było fascynujące – opowiada Tana – Był zniewalający tak samo jako artysta, jak i człowiek. Był supergwiazdą, kim, kto wzniósł balet na nowy poziom.
  • Rzeczywiście, przed Nuriejewem gwiazdami baletu zostawały zazwyczaj tancerki, baleriny, którym tancerze głównie towarzyszyli. – Miał w sobie niezwykłego ducha – opowiada Tana – Coś, co było silniejsze od niego, silniejsze od wszystkiego na świecie. Miał obsesję na punkcie tańca, ale także na punkcie tego, by coś znaczyć, by na scenie stać się kimś, zapisać w historii. Chciał być zniewalający jak baleriny, dzięki czemu zredefiniował męski balet. Jego taniec charakteryzował niezwykły dramatyzm. Nie był na scenie, aby wspierać tancerki, był graczem grającym na siebie. Niżyński również to zrobił, ale Nuriejew zrobił to z całą świadomością. Chciał, by patrzyli na niego wszyscy.
  • - Chcieliśmy zrobić film o kimś, kto był wyjątkowy, kto złamał tradycję, sprzeciwił się konwencji – mówi Gabrielle Tana, producentka – To chyba nie było świadome, raczej nim rządziło, było silniejsze od niego. Chciał być najlepszy w tym, co robi i naprawdę nie potrzebował nikogo, kto miałby mu powiedzieć, jak to osiągnąć i co robić.
  • Do pracy nad scenariuszem zaproszono Davida Hare’a, uznanego dramaturga i scenarzystę, adaptatora wielkich sztuk teatralnych, by wspomnieć Ibsena czy Czechowa.
  • - David Hare to wybór idealny – mówi Fiennes – Jego postaci są prowokujące, silnie skontrastowane, bywają wyzwaniem dla publiczności. Tworzy te wielkie postacie i robi to znakomicie. Słynie również z umieszczania ich w silnym kontekście polityczno-społecznym.
  • - Zastanawialiśmy się długo nad tym, które wątki powinny znaleźć się w filmie – mówi Fiennes – Czymś oczywistym było przedstawienie historii zdrady, jakiej dokonał Nuriejew jako bardzo młody człowiek, jego ucieczki z kraju, dezercji – jako punktu wyjścia.
  • - To film o momentach, które zadecydowały, że Nuriejew stał się najsłynniejszym tancerzem baletowym świata – z dwóch powodów. Po pierwsze – ze względu na jego talent, taniec, umiejętności. Po drugie – ze względu na to, że stał się pierwszym prominentnym Sowietem, który uciekł, zdezerterował – mówi Hare – Musiałem zapomnieć o Nuriejewie, jaki przeszedł do legendy – z tym jego egocentryzmem, potrzebą skupienia na sobie uwagi, z tym, jak bardzo był trudnym człowiekiem. Bo kiedy przybył do Paryża, wcale taki nie był. A przecież jego życie zdeterminowała bieda, jakiej doświadczył w Rosji. Zawsze czuł się kimś gorszym, plebejuszem rzuconym w wielki świat. Wiedział też, że musi pracować więcej niż inni, bo zaczął tańczyć bardzo późno. Włożyłem w jego usta słowa, które mówi, gdy przychodzi do szkoły choreografii: „Muszę zrobić sześć lat najwyżej w trzy lata”. Te wszystkie czynniki sprawiają, że więcej niż inni uczył się o sztuce, chłonął ją, pożerał, ponieważ nie chciał być „kolejnym głupiutkim tancerzykiem”. W tamtych czasach tancerz nie był traktowany tak, jak ma to miejsce dziś. Nikt nie wymagał od niego myślenia, miał raczej powtarzać ruchy zaproponowane przez choreografów. Część geniuszu Nuriejewa polega właśnie na tym, że odmówił zgody na takie go postrzeganie. To dlatego przesunął choreografię o poziom wyżej.
  • Co być może najważniejsze dla scenariusza tego filmu, Hare kontaktował się i konsultował całość z ludźmi, którzy wciąż żyją i znali Nuriejewa osobiście.
  • - Ralph od początku chciał dialogów po rosyjsku – mówi Hare – Jest zresztą w Rosji aktorem uwielbianym. Idąc z nim przez moskiewskie ulice, można odnieść wrażenie, że spaceruje się przez Mumbaj z gwiazdą Bollywood u boku – śmieje się Hare – Ralph mówi po rosyjsku, rozumie tę rosyjską duszę.
  • Najważniejsze, co naturalne, było znalezienie aktora, który wcieliłby się w postać Nuriejewa. – Zatrudniliśmy aż dwa zespoły castingowe w Rosji, aby znaleźć najlepszego kandydata, a najlepiej kilku i spośród nich wybrać naszego Nuriejewa – mówi Fiennes – Znalazł się między nimi Oleg Ivenko, tancerz, którego pamiętałem z Tartar State Ballet. Czułem, widząc go na scenie, że ma zdolności dramatyczne. Wiedziałem, że poradzi sobie aktorsko i fizycznie – sam przecież jest tancerzem.
  • Ivenko stał się filmowym Rudolfem. Fiennes osobiście pracował nad jego aktorstwem. – Starałem się pokazać mu, że tak naprawdę aktorstwo kinowe polega głównie na obecności, na tym „tu i teraz”, na chwili. Nie pokazuj mi, że jesteś nieśmiały albo zły, postaraj się taki być. Znajdź to w sobie.
  • - Rudolf miał nieprawdopodobną energię – mówi Ivenko – którą umiał jakby „przetłumaczyć” na język tańca. A do tego pracował niezwykle ciężko. Od kiedy wszedł na scenę, jego życie stało się sceną. Dzielił się swą energią z publicznością, emanował nią. A publiczność ją czuła, niemal fizycznie. No i był naprawdę wielkim talentem i rewolucjonistą tańca. Do dziś wielu studentów tańca nie jest w stanie powtórzyć rzeczy, jakich dokonywał na scenie.
Obsada
Oleg Ivenko (Rudolf Nuriejew)
Do pobrania
Cookies:
Korzystanie z witryny internetowej www.tylkohity.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji znajduje się w polityce plików cookie.
Zarządzaj ciasteczkami
  • Pliki "cookies"

    Czym są pliki „cookies”.

    Podobnie jak większość witryn internetowych i nasza witryna korzysta z plików „Cookies”. Są to małe pliki tekstowe zawierające ciąg znaków, które serwer wysyła na Twój komputer stacjonarny, tablet lub telefon komórkowy przy każdej wizycie na stronie internetowej. Ciasteczka przechowywane są na Twoim komputerze, a serwer otrzymuje je za każdym razem, kiedy odwiedzasz stronę. Większość witryn internetowych używa tej technologii w celu zaprezentowania lepszej oferty usług, personalizacji doświadczenia użytkownika lub po prostu w celach statystycznych.

  • Ściśle niezbędne

    Ściśle niezbędne pliki “cookie”

    Pliki te są konieczne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony i nie mogą zostać wyłączone w naszym systemie. Zazwyczaj aktywowane są jedynie w odpowiedzi na działania podejmowane przez użytkownika na stronie, co sprowadza się do żądania realizacji usługi, na przykład ustawienia preferencji dotyczących prywatności, logowania do systemu lub wypełniania formularzy. Użytkownik może zablokować te pliki lub też włączyć powiadomienia o tych plikach w ustawieniach swojej przeglądarki. Należy jednak liczyć z się tym, iż pewne funkcjonalności strony mogą zostać ograniczone.

    Używane ciasteczka:

  • Analityczne pliki „cookie”

    Analityczne pliki „cookie”

    Pliki wykorzystywane są do celów statystycznych i umożliwiają prowadzenie licznika odwiedzin stron oraz źródeł ruchu w celu pomiaru i podniesienia wydajności działania strony. Dzięki tym plikom jesteśmy w stanie określić, które strony są najbardziej, a które najmniej popularne, a także zobaczyć, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po witrynie. Dane zbierane przez ciasteczka analityczne są danymi zbiorczymi i w związku z tym są całkowicie anonimowe. Wyłączenie tych ciasteczek uniemożliwi nam określenie kiedy użytkownik odwiedził stronę.

    Używane ciasteczka:

  • Funkcjonalne

    Funkcjonalne pliki „cookie”

    Pliki te pozwalają zapewnić lepszą funkcjonalność i dostosowanie do preferencji użytkownika, na przykład treści wideo. Możemy ustawić je za pośrednictwem dostawcy zewnętrznego, którego usługi uwzględniamy na naszych stronach. Wyłączenie tych ciasteczek może ograniczyć niektóre lub wszystkie powyższe funkcjonalności.

    Używane ciasteczka:

  • Do targetowania reklam

    Pliki „cookie” do targetowania reklam

    Pliki ustawiane przez naszych partnerów reklamowych. Mogą być wykorzystywane przez nich do tworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania właściwych reklam na innych stronach internetowych. Pliki te identyfikują przeglądarkę i urządzenie użytkownika. Deaktywacja tych ciasteczek spowoduje, że użytkownik nie będzie widział naszych ukierunkowanych reklam wyświetlanych na innych odwiedzanych przez siebie stronach.

    Używane ciasteczka: