TylkoHity.pl

Tamte dni, tamte noce
(Call Me By Your Name)

Premiera: 26 stycznia 2018
O filmie

Nowy film Luki Guadagnino („Nienasyceni”, „Jestem miłością”) to sensualna opowieść o porywach pierwszej miłości. Północne Włochy, lato 1983 roku. Elio Perlman, błyskotliwy siedemnastolatek o amerykańsko-włoskim pochodzeniu, spędza wakacje w XVII-wiecznej willi, komponując i grając muzykę klasyczną, czytając i flirtując ze swą przyjaciółką – Marzią.

Cieszy go każda chwila spędzona w willi, zwłaszcza że za kompana ma swego ojca, szanowanego profesora specjalizującego się w greko-romańskiej kulturze, oraz matkę Annellę, tłumaczkę, która uczy chłopaka rozkoszować się kulturą i przyrodą Włoch.

Obycie i wykształcenie oraz talent Elia sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia z dorosłym, w pełni ukształtowanym mężczyzną, a jednak wielu rzeczy musi się jeszcze nauczyć – zwłaszcza w obcej mu dotąd dziedzinie – miłości. Pewnego dnia do willi przybywa Oliver, młody amerykański stypendysta, pracujący z ojcem Elia nad swym doktoratem.

W porażająco pięknych krajobrazach spalonej słońcem Italii Elio i Oliver odkrywają odurzającą siłę wzajemnego przyciągania. To lato zapamiętają na zawsze.

W rolach głównych zobaczymy międzynarodową obsadę, m.in. Armie Hammera, Timothée Chalameta, Michaela Stuhlbarga i Amira Casara.

Film nominowano do Złotych Globów w trzech kategoriach: najlepszy aktor pierwszoplanowy (Timothée Chalamet), najlepszy aktor drugoplanowy (Armie Hammer) oraz najlepszy film.

Film zdobył 8 nominacji do Critic’s Choice Awards, 6 nominacji do prestiżowych Independent Spirit Awards, zdobył dwie nagrody National Board of Review, nagrodę New York Film Critics Circle, dwie statuetki Gotham Independent Film Awards oraz kilkadziesiąt nominacji i nagród podczas międzynarodowych festiwali filmowych.

Lubię myśleć, że film „Tamte dni, tamte noce. Call Me By Your Name” zamyka trylogię filmów o pożądaniu. Należą do niej także „Jestem miłością” oraz „Nienasyceni”. Podczas gdy w tamtych filmach pożądanie prowadziło do posiadania, opowiadały o żalu, potrzebie wolności, tak w tym filmie chcieliśmy skupić się na niezwykłej urodzie idylli młodości. Elio, Oliver i Marzia znajdują się w plątaninie młodości i miłości. Trafnie określił to Truman Capote – „Miłość nie zna geografii, nie zna więc granic”.

Ale ten film to także mój hołd dla ojców: mego ojca biologicznego oraz tych, którzy zaszczepili we mnie miłość do kina – Renoir, Rivette, Rohmer, Bertolucci.

Luca Guadagniono

 

TWÓRCY FILMU:

Reżyseria: LUCA GUADAGNINO

Scenariusz: JAMES IVORY

Na podstawie powieści André Acimana pod tym samym tytułem

Produkcja: Peter Spears, Luca Guadagnino, Emilie Georges, Rodrigo Teixera, Marco Morabito, James Ivory, Howard Rosenman

Producent wykonawczy: Derek Simonds, Tom Dolby, Margarethe Baillou, Francesco Melzi D’Eril, Naima Abed, Nicholad Kaiser, Sophie Mas, Lourenco Sant’Anna

Tematy

Znakomite recenzje „Tamtych dni, tamtych nocy”

98 procent pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes
AKTUALNOŚCI

„Tamte dni, tamte noce”, te nagrody!

Gotham Awards: wielki sukces nowego filmu Luki Guadagnino
AKTUALNOŚCI

Oto nominacje do Independent Spirit Awards

Święto kina niezależnego
AKTUALNOŚCI

„Tamte dni, tamte noce” – zwiastun

Przejmująca, zmysłowa historia pierwszych porywów serca
AKTUALNOŚCI
Czy wiesz, że...
  • - Nie chciałbym, aby ten film był postrzegany jako hiperintelektualne kino – mówi reżyser, Luca Guadagnino – Ale jako pełna czułości love story, jako pudełko pełne pralin
  • Scenariusz filmu oparty jest na uznanej przez krytyków i publiczność powieści André Acimana. – Pisałem tę powieść szybciej niż potrafię to opisać. Właściwie pisała się sama. Czułem się jak zakochany, jakbym właśnie się zakochał. Proces pisania zabrał mnie w miejsca, w które normalnie nie odważyłbym się wejść. Są tam takie momenty, w których myślałem „Nie wierzę, że to napisałem”. Ale napisałem! Jakby ktoś mi tę historię dyktował, jakby dyktowała się sama – wspomina Aciman
  • Kiedy książka ukazała się na ryku (2007), z miejsca okrzyknięto ją mianem „współczesnej klasyki” w dziedzinie książek opowiadających o pierwszej miłości. Chwalono wyraziste opisy scen erotycznych („New York Times” napisał wprost – „Ta powieść jest hot” i nadał jej tytuł „Książki roku”) oraz głęboko emocjonalny wpływ na czytelnika
  • Książka z miejsca stała się dziełem kultowym wśród społeczności LGBT, ale tak naprawdę przedstawia doświadczenie pierwszej miłości niezależnie od orientacji seksualnej. – Właściwie każdy, kto przeczyta tę książkę, rozpoznaje w niej siebie. Jest w niej podniecenie i przerażenie pierwszą miłością. Miłość i ból. A więc coś, co jest zupełnie niezależne od seksualności – opowiada Peter Spears, producent
  • W 2014 roku do współpracy nad filmem przystąpił legendarny pisarz/reżyser Jamesa Ivory’ego („Powrót do Howards End”, „Pokój z widokiem”, „Jefferson w Paryżu”), który zgodził się napisać scenariusz
  • Podstawowym problemem była… pora roku. Filmowcy wiedzieli, że historia musi toczyć się w konkretnym momencie włoskiego lata. – Każdego roku jest tylko jeden taki moment lata, w którym mogliśmy to nakręcić. Gdybyśmy go przegapili, musielibyśmy czekać kolejny rok – opowiada Peter Spears
  • Guadagnino przeniósł lokację z Ligurii na Włoskiej Riwierze do miasteczka Crema w Lombardii, gdzie zresztą sam mieszka. Wiedział, że intymność tego zakątka jest esencją życia, jakie wiedzie rodzina Perlmanów. Intelektualistów, wprowadzających swego syna w życie literackie, muzyczne i arkana sztuki wysokiej. – Perlmanowie naprawdę potrafią docenić urok wiejskiego życia, tę nieuchwytność wtopienia się w naturę – opowiada Guadagnino – Są jak krajobraz, jak drzewa, jak trawa, jak płynąca woda. Są częścią świata, takiego świata. W niemal naturalny sposób szanują i doświadczają tradycji oraz cyklu zmieniających się pór roku
  • Amira Casar, która wciela się w postać Annelli Perlman: – Pokochałam rodzinę Perlmanów za to, że mimo całego tego intelektualnego, wyrafinowanego, wielojęzycznego środowiska, które tworzą, są bardzo współcześni. Równocześnie z wprowadzaniem Elia w świat intelektu i sztuki, wysyłają go na rower, by poznał urok zwykłego życia, by poznawał je sam. Są przy tym – jako rodzice Elia – bardzo otwarci, tolerancyjni, bez trudu wybiegają w przyszłość i pozostawiają dziecku wolność
Obsada
Timothée Chalamet (Elio)
Armie Hammer (Oliver)
Do pobrania
Cookies:
Korzystanie z witryny internetowej www.tylkohity.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji znajduje się w polityce plików cookie.